De 6 bästa sporterna för din kropp

FritidHälsaSenaste NyttSport

Written by:

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Självklart är sport bra för kroppen, alla bör göra det. Frågan är bara vilken sport som är bäst för kroppen. Självklart är alla sporter dåligt i överdrift då specifika leder blir överansträngda efter samma rörelse blir utövad för många gången. Däremot är träning i måttlighet (mindre än två timmar var dag) inte skadligt och bara bra. Här kommer en lista på de sex bästa sporterna för din kropp och hälsa.

1. Simning

Simning är särskilt bra för hjärtat, då detta är en sport där du utsätts för väldigt lite stress. Simning bygger muskler över hela kroppen då hela kroppen används under simning. Vidare så förbättras lungkapacitet och håller vikten nere. Det bästa är att det bränner bra med kalorier vilket hjälper dig förbränna dagens måltider. Inga specifika leder ansträngs eftersom att kroppen flyter, därmed slits leder knappt av denna sport.

2. Tennis

Tennis förbränner cirka 600 kalorier efter en timmes aktiv träning, detta gör så att tennis kan mäta sig med andra träningsmetoder så som jogging. Tennis tillåter dig att, i små explosiva intervaller, använda mycket energi. Detta händer under de små spurtarna och slagen. Koordinationen mellan händer och ögon tränas också väsentligt.

3. Rodd

Om du bor nära vattnet kan det vara värt att tänka över att gå med i en roddklubb. Det har talats om det nästa oändliga fördelarna för kroppen som kommer med rodd. Det bygger många muskler jämnt över kroppen då många olika muskelgrupper är i användning under rodd. Det är även låg chans för skada och håller vikten nere. Det är dock en bra ide att börja på roddmaskinen på gymmet för att mjuka upp musklerna innan du ger dig ut på havet.

4. Squash

Squash är som tennis mot en vägg i ett instängt rum. På grund av det lilla utrymmet så är där bra fart på och deltagarna spurtar runt för att träffa bollen. Squash bränner där med många kalorier och är därför perfekt för att hålla eller gå ner i vikt. Vidare så är det bra för flexibilitet eftersom två personer ska fungera i ett litet utrymme utan att smälla till eller springa in i varandra, men också på grund att sorten håller så högt tempo.

5. Basketboll

Basketboll kräver mycket styrka och uthållighet, men stärker även kroppen på andra sätt. Rumslig medvetenhet, laganda, hand till ögonkontroll och mycket annat gynnas av att utöva basketboll. Detta är särskilt bra för den som är överviktig att börja med då en person som väger 110 kg förbränner i genomsnitt 900 kalorier i timmen.      

6. Cykling

Cykling är sporten perfekt för både den som gillar att vara utomhus eller inomhus och träna. Inte nog med att cykling är flexibelt, men det är även väldigt gynnande på andra vis. Cykling ökar generell psykisk hälsa hos de som utövar det. Vidare så hjälper det att öka din hjärnkapacitet. Det har visat sig att de som väljer cykeln på väg till jobbet har en bättre start på dagen och upplever de första två timmarna på jobbet som bättre.

Hjälp dig själv genom att välja en sport som inte bara gynnar dig nu men även i framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *